För att förbättra användarupplevelsen använder den här webbplatsen sig utav Cookies. Läs mer om Cookies här.
Färdplansinlämningen är för tillfället inaktiverad
AVTAL
Detta serviceavtal mellan Dig som användare och LFV som leverantör, fastställer villkor och förutsättningar för användning av AROWeb på https://aro.lfv.se/.
Behörighet
Inloggning och därmed möjligheten att skicka färdplaner från AROWeb får endast användas av piloter och andra personer inom flygoperativ verksamhet. Syftet med AROWeb är att färdplanering ska kunna ske för registrerad användare som huvudsakligen flyger med start eller landning i Sverige. För att få tillgång till AROWeb krävs registrering hos LFV. Registrerad kund erhåller ett mail där aktivering av kontot sker.
Kunduppgifterna; e-mail adress namn, organisation och telefon kommer att användas för spårning av otillbörlig användning, men också för att följa upp systemets nyttjandegrad inom olika kundgrupper. Din medlemsprofil är lösenordsskyddad för att hindra andra från att få tillgång till Dina personuppgifter. Du är ensam ansvarig för att hålla Ditt lösenord och Din användarinformation hemlig och uppmanas därför till största försiktighet vid hantering av denna.
Via www.aro.lfv.se kan man också nå informationssidor med MET/AIS.
Kundens konto
LFV hanterar samtliga personuppgifter i enlighet med gällande lag.
Färdplaner som kunden sparar är kopplade till kontot. Dessa färdplaner hanteras av kunden.
Om kunden önskar att avsluta sitt konto ska Flight Planning Center meddelas. Kontot raderas utan onödig fördröjning vilket innebär att samtliga kontouppgifter och färdplaner kopplade till kontot tas bort.
Ansvar
LFV frånsäger sig allt ansvar för förseningar eller andra konsekvenser som kan drabba kund p.g.a. tekniskt avbrott på AROWeb. LFV är inte ansvarig för skada som uppkommer genom att kunden inte kan utnyttja AROWeb på avsett sätt på grund av driftsavbrott eller annan störning i dator- eller kommunikationssystem som används av LFV. Vid driftavbrott är kunden hänvisad till Flight Planning Centre på Arlanda.
LFV förmedlar via AROWeb reguljär MET-information, men tar inget ansvar för faktainnehållet, eftersom det är levererat från tredje part.
Kundens ansvar
Kunden ansvarar för att kontrollera att erhållen information är uppdaterad. Kunden ansvarar för att färdplanering genomförs enligt gällande regler så att färdplan blir korrekt ifylld. Vid behov skall FPC och/eller meteorolog kontaktas för inhämtning av kompletterande uppgifter eller för konsultation.
Kunden ansvarar för att färdplan inlämnas i god tid före flygning enligt de regler som gäller i svensk AIP.
Kunden ansvarar för att alltid kontrollera att godkänd färdplan finns för flygning. Kund som uppsåtligen missbrukar systemet, kommer att avregistreras som behörig till AROWeb.
LFV ansvar
LFV ansvarar för kontroll av mottagen färdplan samt bevakning av svarsmeddelanden från IFPS. LFV ansvarar vidare för att svar på färdplan från IFPS vidarebefordras till kund.
Vid tekniskt avbrott skall LFV ha beredskap för att kunna återställa systemets funktioner utan onödig fördröjning.
Som kund i LFV AROWeb accepterar jag ovanstående villkor och förutsättningar.
2019-03-07
Innehåll i NOTAM bulletiner
2019-12-17
Pre Flight Information bulletiner (PIB)
Informationen i PIB är indelad i tre sektioner: Aerodromes, En-Route och Warnings.
För Sverige publicerar FPC följande PIB:
Sverige FIR – FIR PIB, innehåller alla utgivna NOTAM med giltighetstid 365 dagar. PIB innehåller även miscellaneous NOTAM, t.ex. flyghinder en-route, hinderbelysning ur funktion samt taxibanors tillgänglighet och status.
Sverige FIR IFR – FIR PIB inklusive NOTAM gällande IFR-flygregler för IFR certifierade AD. Giltighetstid 24 timmar.
Sverige FIR VFR – FIR PIB inklusive NOTAM gällande VFR-flygregler för alla AD. Giltighetstid 24 timmar. PIB innehåller även miscellaneous NOTAM, t.ex. flyghinder en-route, hinderbelysning ur funktion samt taxibanors tillgänglighet och status.
Sverige FIR Hkp - FIR PIB inklusive NOTAM gällande IFR- och VFR-flygregler för heliports publicerade i ES AIP AD 1.1. Giltighetstid 24 timmar. PIB innehåller även miscellaneous NOTAM, t.ex. flyghinder en-route, hinder-belysning ur funktion samt taxibanors tillgänglighet och status.
Öppethållning – AD PIB innehåller endast NOTAM rörande Aerodrome/TWR/AFIS, Giltighetstid 24 timmar.
Narrow route IFR – Route PIB innehåller NOTAM mellan angivna flygplatser, inkl. flera alternativflygplatser med korridorbredd 20 Nm. PIB innehåller även miscellaneous NOTAM, t.ex. flyghinder en-route, hinderbelysning ur funktion samt taxibanors tillgänglighet och status.
För övriga länder publiceras FIR PIB inklusive NOTAM för alla AD gällande både IFR- och VFR-regler, samt miscellaneous NOTAM.
Vid frågor är du välkommen att kontakta FPC fpc@lfv.se eller tel. +46 8 797 6340
Målet med denna FAQ är att ta upp och förklara de vanligaste frågorna våra användare har om AROWeb. Finner du inte svaret på din fråga här är du välkommen att kontakta Flight Planning Centre via telefon eller e-post.
1. Senaste inlämningstid för en färdplan?
IFR 60 min före EOBT
VFR 30 min före EOBT
2. Godkända tecken i fält 18 Other Information
Endast alfanumeriska tecken är godkända i fält 18 övriga upplysningar.
3. Går det att ändra lösenord?
I fliken "Inställningar" finns det en kryssruta med texten "Byt lösenord". Lösenordet måste ha minst ett nummer, ett specialtecken samt vara mer än 6 tecken totalt.
4. Jag begär nytt lösenord, men får ingen e-post
Detta kan bero på att det du har bytt e-postadress sedan du anmälde dig på denna sida.Kontakta FPC för att ändra.
5. Jag kan inte logga in ?
Om du har skrivit in fel lösenord mer än 3 gånger så är kontot låst och du måste begära ett nytt lösenord för att låsa upp (Detta kan du göra själv)
6. Får man använda Å Ä Ö i färdplanen ?
Nej.
7. Vilken flygregel ska jag ange om jag startar och landar VFR men flyger IFR mitt på sträckan ?
Startar du VFR och övergår till IFR skriver du Z oavsett hur många gånger du byter flygregel senare i färdplanen.
8. Varför får jag alltid REJ när jag testar min VFR färdplan?
Testningen sker direkt mot IFPS och därför fungerar det endast för IFR färdplaner.
9. Det går inte att klicka på knappen för att skicka DLA
Knappen för utskick aktiveras när man lämnat fältet för ny starttid.
10. Vilka webbläsare supportas av AROWeb?
Längst ner på startsidan framgår vilka webbläsare som använts vid verifieringen.
11. Jag har ingen av de supportade webbläsarna och kan/får inte installera någon, vad gör jag?
Det finns portabla versioner av både Firefox och Chrome som kan köras utan att installeras. Firefox, Chrome
12. Jag har glömt mitt lösenord och låst mitt konto, vad gör jag?
Klicka på " Glömt ditt lösenord?" på inloggningssidan och följ anvisningen. Låst konto låses upp automatiskt när det nya lösenordet skickas ut.
Kom ihåg att ändra till ett eget lösenord direkt efter inloggning.
13. Vilka tecken kan man använda i lösenordet?
Lösenordet måste vara minst sex tecken långt samt innehålla minst en siffra och ett specialtecken.
Följande tecken kan användas i lösenordet:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9,
A, B, C, D, E, F, G, H, J, K, L, M, N, P, R, S, T, U, V, W, X, Y, Z
a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, m, n, p, q, r, s, t, u, v, w, x, y, z
Följande specialtecken kan användas:
!, ?, ", #, %, &,(, ), +, -, /, =
14. Varför kommer inte fält 18 information (STAYINFO, RMK, DOF och liknande) med i utskriften?
För att få med denna information, markera aktuell färdplan i besvarade/arkiverade färdplaner, markera färdplanstexten och välj skriv ut (Ctrl+P). I utskrftsdialogen välj "Markerad text" och skriv sedan ut.
15. Jag har problem med att skapa konto
Skapa konto kan inte göras från mobilsidan. Detta gäller även när du skapar mallar. När du har skapat konto och lagt upp mallar kan du använda mobilversionen.
16. Hur fyller jag i telefonnummer?
Fyll i telefonnumret med + därefter landsnumret följt av telefonnumret utan första nollan ex. +4687976340.
17. Hur använder jag "mina METAR/TAF"?
Navigera till snabbsök, finns ovanför mina METAR/TAF.
Skriv in flygplats ex:ESPA och klicka på plus. Skriv in flera flygplatser om du vill.
Tryck på öppna/titta, symbolen är ett moln med sol.
I denna vy, välj lägg till som favorit.
Nästa vy, välj namn på favoriten och trycka spara, en diskett symbol.
Nu finns din favorit under mina METAR/TAF. Du kan skapa flera favoriter.
18. Hur tar jag bort gamla FPL?
Det går bara att arkivera FPL.
19. Hur länge finns mitt AROweb konto kvar innan det raderas ur databasen? För att emotse GDPR regelverk så raderas ett användarkontot automatiskt efter 365 dagar utan inloggning.
Kodnycklar SMHI
Ändringskriterier
Om bokstaven R används här kommer rubriken PBN/ automatiskt att läggas till i fält 18. Där uppger du vilka olika RNAV och /eller PBN fömåga du har.
Om bokstaven Z används här kommer rubriken COM/NAV/ och/eller DAT/ automatiskt att läggas till i fält 18. Om du vill använda endast en rubrik så skall den rubrik som inte används tas bort och det gör du genom att trycka på iconen som ser ut som en soptunna
Informationen distribueras från operativa system och är identisk med den som levereras från Flight Planning Centre.
Notera att informationen publiceras administrativa servrar som inte har samma krav på övervakning och tillförlitlighet som ett operativt system.
Produkterna från FPC är framtagna för att användas av piloter och personer inom flygbranschen.
Tänk på att information före flygning inte är fullständig förrän den kompletterats med AIP och SUP information.
Saknade eller felaktiga produkter:
En röd varningstext visas om produkterna inte har uppdaterats enligt definerade tider.
Om någon produkt saknas eller om informationen inte har uppdaterats, vänligen ring FPC:
+46 8 797 63 40.
Om du har några frågor eller åsikter om innehållet skicka ett mail till:
fpc@lfv.se